HRADY A ZÁMKY HISTORICKÁ MISTA CÍRKEVNÍ PAMÁTKY PAMÁTKY UNESCO HOME PAGE HOME PAGE 15 KRKONOŠE 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 10 VÝCHODNÍ ČECHY 09 ČESKÝ RÁJ 08 ČESKÝ SEVER 07 SEVEROZÁPADNÍ ČECHY 06 ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ 05 PLZEŇSKO 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY 01 PRAHA 02 OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY KONGRESOVÁ TURISTIKA AKTIVNÍ DOVOLENÁ PŘÍRODA LÁZNĚ 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY
Pátek 29. března 2024
 

REGION ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ
Vyhledávací centrum
Rejstřík regionu
Databanka akcí
Dopravní přístupnost
Destinační management
Příroda a její ochrana
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
Památky a zajímavosti
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
Kultura, zábava, sport
Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
Folklor a tradice
Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Turistika a volný čas
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
Pohádkové regiony
Lázeňství
Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Kongresová turistika
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Ubytování a stravování
Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
Království perníku

NOVÝ Oldřich [ Osobnost ]

NOVÝ Oldřich (* 7. 8. 1899 Praha, + 15. 3. 1983 tamtéž) - český herec, zpěvák, režisér, dramatik a textař

Oldřich Nový pocházel z rodiny s bohatými divadelními tradicemi. Jeho strýc Miloš Nový, člen Národního divadla, vynikající herec v oboru tzv. salónních konverzačních komedií, svého synovce Oldřicha podporoval v jeho divadelních začátcích. Ten se z ochotníka postupně vypracoval přes angažmá v pražských kabaretech a divadle v Ostravě ve hvězdu operetního souboru Zemského divadla v Brně, kam přišel v roce 1919. V brněnské operetě byl hercem, režisérem a šéfrežisérem (od roku 1926). Systematicky zde podporoval vznik domácí zpěvoherní produkce. V roce 1935 si v Praze otevřel (spolu se svou ženou Alicí Valentovou-Novou) vlastní scénu - Nové divadlo ve Stýblově pasáži na Václavském náměstí. Uváděl zde s přestávkou sezóny 1944-45 (v ní byl dokonce zatčen gestapem a uvězněn v koncentračním táboře) do roku 1948 komorní hry a hudební komedie, v nichž vytvářel s jemným ironickým humorem milovnické role dvojího typu: jednak blazeované lvy salónů, jednak drobné a dobré lidičky, toužící aspoň po občasném vykročení ze své všední existence. Velkou popularitu však získal prostřednictvím filmu. Nový, označovaný za "českého Chevaliera", v něm s osobitou nadsázkou vytvářel milovníky od bonvivánů až po ušlápnuté úředníčky. Úspěšně ve filmových rolích rozvíjel svou konverzační břitkost, švih a eleganci a v neposlední řadě smysl pro tzv. suchý humor. Jeho nejslavnější filmovou rolí se stal pan Novák - muž dvojí tváře - z komedie Kristián, kterou natočil režisér M. Frič (1939). Ve filmu ovšem hrál už od 20. let a vytvořil množství epizodních, ale od konce 30. let především hlavních rolí. Vystřídal řadu filmových partnerek, z nichž po jeho boku nejvíce zářily herečky známé z Kristiána A. Mandlová (mimo jiné Přítelkyně pana ministra) a N. Gollová (Eva tropí hlouposti, Roztomilý člověk, Hotel Modrá hvězda). Ale dokázal "táhnout" komedii i sám (Valentin dobrotivý, 1942). S postavami znuděných zbohatlíků se rozloučil parodií Pytlákova schovanka (1949), ale poúnorový budovatelský film již Nového příliš nezaměstnával. Přesto, kdykoliv měl aspoň přijatelné textové předpoklady, vytvořil i v 50. a 60. letech několik působivých postav ve filmech Hudba z Marsu, Kde alibi nestačí, Dva z onoho světa, Fantom Morrisvillu, a především film režiséra Z. Podskalského Světáci, v němž vytvořil nezapomenutelného bývalého tanečního mistra a učitele společenského chování.

Od 40. let se těžištěm jeho práce stalo opět divadlo. Udržoval po roce 1948 na scéně Hudebního divadla v Karlíně tradici kultivované klasické, především francouzské operety a anglické hudební komedie. Nejslavnější jeho rolí tohoto období byl varhaník Celestin v Hervéově operetě Mamzell Nitouche po boku v té době ještě operetní subrety L. Hermannové v titulní roli. Ve druhé polovině 60. let režíroval a hrál opět i v Brně. Koncem 60. let úspěšně hrál v Činoherním klubu v komedii Hodinový hoteliér od P. Landovského. Do konce života úzce spolupracoval s rozhlasem, příležitostně i s televizí.

Oldřich Nový vstoupil do historie českého divadla jako divadelník vytříbeného vkusu, nepolevující energie a kultivovaného uměleckého myšlení. Je tvůrcem české moderní zpěvoherní tradice a dodnes jejím nejvýraznějším představitelem.

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Osobnost
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 09.11.2004 v 09:34 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
ATUR ČR
Podmínky členství ATUR ČR
Aktuality
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR